کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال

امروزه، بهترین وب‌سایت‌ها، به‌آسانی با استفاده از سیستم‏های مدیریت محتوا (CMS) طراحی‌شده‌اند که امکان هر نوع تغییرات را، بدون نیاز به دست‌کاری کدهای برنامه‌نویسی، به کاربران می‏دهد. اگر می‏خواهید طراحی سایت جدید، قدرتمند و آنلاین داشته باشید غیر از وردپرس، جوملا و دروپال به سیستم مدیریت محتوای دیگری فکر نکنید.
این سیستم‏ها، به‌راحتی قابل‌استفاده می‏باشند، به نسبت، امنیت بالایی دارند و با توجه به نیاز کاربران می‏توانند سفارشی شوند؛ و مهم‏تر از همه، هر سه کاملا رایگان می‏باشند.
انتخاب تنها یکی از آن‏ها، کار سختی هست، زیرا هرکدام به‌تنهایی تمام ویژگی‏های یک CMS برتر و خوب را، دارا می‌باشند. درنتیجه گزینه‏ی خوبی برای انتخاب هستند؛ اما باید با توجه به عملکرد منحصربه‌فرد هر وب‏سایت (کسب‌وکار ساده، تجارت الکترونیک گسترده و یا یک شبکه اجتماعی و…) یکی از این سه مورد را، به بهترین نحو انتخاب کرد.

کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرکدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال | گیگ هاستینگس یا دروپال | گیگ هاستینگ

حال ببینیم چطور می‌توان یک انتخاب مناسب داشت؟

بازنگری سریع:

وردپرس:

به دلیل سهولت استفاده، بهترین انتخاب برای مبتدیان می‌باشد و گزینه خوبی به‌خصوص برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، وبلاگ‌ها و فروشگاه‌های تجارت الکترونیک است.

  • جوملا: برای طراحی سایت‌ های بزرگ تجارت الکترونیک و یا شبکه‌های اجتماعی، مناسب است؛ اما نیاز به درک پایه‌ای از مهارت‌های فنی دارد.
  • دروپال: سخت‌ترین اما قدرتمندترین CMS است که نیاز به یک درک HTML، CSS و PHP دارد.
  • وردپرس:وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در جهان است که کار خود را اختصاصا برای وبلاگ نویسی آغاز کرد، اما طی چندین سال گذشته پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته و به معنای واقعی کلمه، طوفانی برپا کرده است، بیش از 60 میلیون وب‌سایت و هم‌چنین بیش از 40٪ از وب‌سایت‌هایی که دارای سیستم مدیریت محتوا هستند، از وردپرس استفاده می‌کنند که نشان‌دهنده محبوبیت زیاد آن است.

کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال | گیگ هاستینگ

  • نصب آسان:

بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب، قابلیت نصب خودکار سایت‌های وردپرس را دارند. این بدان معناست که شما می‌توانید یک طراحی وب‌ سایت جدید را در کمتر از 5 دقیقه نصب کنید. (دم کردن یک فنجان قهوه بیشتر از نصب یک وب‌سایت وردپرس جدید آنلاین طول می‌کشد!)

  • قابلیت برنامه‌ریزی و تنظیم:

وردپرس، به‌طور قابل‌توجهی، بیش از هر سیستم مدیریت محتوای دیگری، دارای پلاگین، تم، قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی، است. هم‌چنین با استفاده از ابزارهای جدید آن می‏توانید یک وب‌سایت سفارشی طراحی کنید که هزینه آن کمتر از 100 دلار می‏شود.

  • بدون هزینه:

وردپرس کاملا رایگان است و ده‌ها هزار نفر به‌راحتی می‌توانند از پلاگین و تم‌های موجود در آن استفاده کنند. این CMS برای بسیاری از مبتدیان که می‏خواهند برای اولین بار طراحی سایت کنند مناسب است زیرا هزینه‌های نگهداری کمی دارد.

  • پشتیبانی جامعه:

اگر شما تجربه و یا سوالی در مورد سایت وردپرس جدید خوددارید، به‌راحتی می‌توانید با میلیون‌ها نفر از مردم که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند، درمیان بگذارید. انجمن حمایت از وردپرس شامل همکاران باتجربه و کارآمد است که می‌توانند هرگونه سوال شمارا، در عرض چند دقیقه، به‌صورت رایگان پاسخ دهند.
البته، وردپرس از همه لحاظ کامل نیست و اشکالاتی نیز دارد. ورد پرس یک چارچوب (Frame work) بسیار آسان دارد که اکثر کاربران می‌توانند به‌راحتی آن را ویرایش کنند اما اگر نیاز به وب‌سایت بزرگ‌تر و سرورهای قدرتمندتر باشد بدون کمک گرفتن از یک طراح و یا توسعه‌دهنده وب، نمی‏توان آن تغییرات را اعمال کرد.
به‌هرحال، این سیستم مدیریت محتوا برای یک مبتدی مناسب‌ترین گزینه می‌باشد.

دروپال:

در حال حاضر، دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب، دروپال است که توسط وب‌سایت‌های کوچک و بزرگ قابل‌استفاده است. این CMS کاملا متن‌باز بوده و یادگیری آن‌هم بسیار سریع می‌باشد.

کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال | گیگ هاستینگ

در اینجا برخی از برتری‌های دروپال را توضیح می‌دهیم:

  • پیشرفته ازلحاظ فنی:

دروپال، در بین این سه سیستم مدیریت محتوا ازلحاظ فنی پیشرفته‌تر است و اکثرا، کاربرانی ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند که بیشتر به قابلیت‌های تکنیکی نیاز دارند.

  • بهبود عملکرد:

صفحات دروپال معمولا به‌سرعت بارگذاری می‌شوند و زمان پاسخگویی آن، برای نمایش صفحات وب، به نسبت سریع‌تر از وردپرس و جوملا است. دلیل آن‌هم این است که منابع فشرده کمتری و سرورهای ارزان تری دارند.

  • قابلیت برنامه‌ریزی:

دروپال به‌راحتی توسط افزونه‏های مختلف، تم‌ها و گزینه‌های سفارشی‌سازی، قابل تنظیم است. هم‏چنین کسانی که تسلط کافی بر کد نویسی ندارند، می‏توانند نیازهای خود، از طریق کد نویسی ساده، به این سیستم مدیریت محتوا اضافه کنند و آن‏ها را رفع کنند.

  • بدون هزینه:

شما می‌توانید نرم‌افزار دروپال را به‌صورت رایگان دانلود و آن را بر روی سرورهای میزبانی وب نصب کنید.
اگرچه، دروپال قدرتمندترین سیستم مدیریت محتوا است اما به دلیل قدرت زیاد مشکلاتی را برای صاحبان وب‌سایت‌ها به وجود آورده است. برای استفاده از دروپال باید حداقل یک دانش‌پایه از HTML، PHP و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب داشته باشید. لازم نیست که لزوما یک متخصص باشید، اما باید قادر به عیب‌یابی، درک پیام‌های خطا و شناسایی مشکلات کد نویسی باشید.
اگر وب‌سایت شما فراتر از یک سایت کسب‌وکار ساده و یا سایت در حال تحول است، نیاز به یادگیری مهارت فنی یا استخدام نیروی ماهر فنی دارید.درواقع دروپال، یک سیستم مدیریت محتوا نیست. بلکه یک بستر طراحی و ساخت دستگاه‌های مدیریت محتوا، دقیقا منطبق برای نیازهای مشتری و پروژه است. در صورت بروز یک مشکل، به دلیل آن‌که معمولا یافتن آن کمی سخت‌تر می‏باشد، باید فردی بادانش پیشرفته آن را حل نماید. درحالی‌که رفع مشکل در وردپرس بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر است و نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد.هم‏چنین، برخلاف WordPress.com، برای دروپال، هیچ وب‌سایت میزبانی وجود ندارد. این بدان معناست که قبل از شروع کار با یک سایت جدید، خرید دامنه و میزبانی وب، برای دروپال موردنیاز است.

جوملا:

جوملا، حد واسط بین وردپرس و دروپال می‌باشد و به‌اندازه کافی قدرتمند است به‌طوری‌که روی بسیاری از وب‌سایت‌ها بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شود و برخلاف دروپال به تجربه فنی نیاز ندارد.
جوملا، بعد از وردپرس به همراه دروپال به‌عنوان دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب، مورداستفاده قرار می‏گیرد. هم‏چنین مانند وردپرس و دروپال، پلاگین‏ها و تم‏های بسیاری دارد (در حدود 6000 یا بیشتر)؛ بنابراین می‌توانید با توجه به نیازتان آن را تنظیم کنید.

کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال | گیگ هاستینگ
با توجه به دلایلی که در زیر ذکر می‌شود کاربران ترجیح می‌دهند که از جوملا استفاده کنند:

  • شبکه‌های اجتماعی:

در بین این سه CMS، جوملا قابلیت ساخت شبکه‌های اجتماعی را دارد که می‌تواند بزرگ‌ترین مزیت جوملا محسوب شود.

  • تجارت الکترونیک:

با استفاده از جوملا می‌توانید یک فروشگاه آنلاین سریع و بدون دردسر راه‌اندازی کنید. انجام این کار با استفاده از دروپال و وردپرس نیاز به تلاش و مهارت بیشتری دارد.

  • فنی نبودن:

جوملا، ازلحاظ سهولت مدیریت و قدرتمندی یک وب‌سایت، حد واسط بین وردپرس و دروپال است. این سیستم مدیریت محتوا، خیلی تکنیکی نیست و نیاز به پشتیبانی فنی ندارد.

  • بدون هزینه:

مانند وردپرس و دروپال، جوملا هم برای استفاده روی سرور وب، کاملا رایگان است. این سیستم مدیریت محتوا، بسیار آسان و قدرتمند می‏باشد و محبوبیت زیادی در چندین سال گذشته کسب کرده است؛ اما بدون کد نویسی، قابلیت انعطاف زیادی ندارد به‌طوری‌که کاربران، در دایره امکاناتی که کامپوننت ها، پلاگین ها و ماژول ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، می‌توانند حرکت کنند.
انتخاب کنید…
هرکسی با توجه به علاقه‌اش به این سه سیستم مدیریت محتوا، آن را بهترین می‌داند. به‌طور کل، هر سه گزینه، در اکثر موارد، بسیار عالی هستند؛ اما قبل از انتخاب، باید ببینید کدام گزینه مناسب است و نیازهای شمارا به‌طور کامل رفع می‏کند.
اگر به دنبال طراحی سایت ساده یا وبلاگ شخصی هستید، وردپرس بهترین گزینه برای انتخاب است.

  • برای کسانی که به دنبال رشد قابل‌توجهی هستند و نیاز به ویژگی‌های گسترده و سفارشی‌سازی نامحدود، دارند دروپال گزینه مناسب است.
  • جوملا هم برای شبکه‌های اجتماعی و یا سایت تجارت الکترونیک مناسب است.
  • هر سه سیستم‌عامل رایگان می‌باشند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را به سایت شما اضافه خواهند کرد. هم‏چنین پشتیبانی فنی با در دسترسی راحت در اختیارتان قرار می‌دهند.

انتخاب موردعلاقه من…
من صادقانه می‌گویم که وردپرس CMS موردعلاقه من است. این سایتی که شما در حال خواندن آن هستید، در وردپرس ساخته‌شده است. وردپرس برای اضافه کردن مطالب جدید فوق‌العاده آسان است و در آن می‌توان از پلاگین های رایگان و پوسته‌های زیادی استفاده کرد. به‌طوری‌که به‌راحتی می‌توانید هر چیزی را که می‏خواهید بدون نیاز به دانستن HTML، CSS و یا هر زبان برنامه‌نویسی دیگری، تغییر دهید. وردپرس هم‏چنین دارای به‌روزرسانی امنیتی است.

کدام CMS بهتر است؟ جوملا، وردپرس یا دروپال | گیگ هاستینگ

کارشناسان چه می‌گویند؟

چگونه برخی از متخصصان صنعت، با هر سه گزینه، به‌طور هم‌زمان کار می‌کنند؟
من از چند توسعه‌دهنده‌ی وب، از سازمان‌های بزرگ که اغلب با وردپرس، جوملا و دروپال کارکردند، یک سوال بسیار ساده پرسیدم:
“بهترین سیستم مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا یا دروپال) برای یک مبتدی چیست؟”

  • مارکوس نتو از استودیو طراحی ماهی آبی:

“به عقیده من، یک فرد مبتدی بهتر است از وردپرس استفاده کند؛ زیرا به نظر می‌رسد، وردپرس محیط پویایی دارد هم‌چنین نیاز به مهارت فنی ندارد پلاگین های زیادی برای ورد پرس وجود دارد؛ اما متاسفانه، برای ایجاد تم از ابتدا، به دانش کافی از پی اچ پی نیاز است. گزینه بعدی انتخاب من، جوملا و سپس دروپال است. دروپال فقط بیش‌ازحد پیچیده است.”

  • جیمز جرج از Creative Beacon:

” شما می‌توانید با پر کردن یک فرم و کلیک بر روی چند دکمه، سایتتان را در وردپرس راه‌اندازی کنید. هم‌چنین می‏توانید در آن، مقاله بنویسید، تصاویر قرار دهید و هر نوع پست بصری بگذارید. اگر نیاز به قابلیت‌های بیشتری دارید، میلیون‌ها پلاگین وجود دارد که می‌توانید آن‏ها را نصب کنید و سریع آن را اجرا کنید. وردپرس بسیار سریع، آسان و بدون نیاز به دانش طراحی وب‌ سایت و یا توسعه وب می‌باشد. بعضی از تم‏ها بسیار پیشرفته هستند؛ مانند آن را می‏توانید در WorldWideThemes.net پیدا کنید که حتی یک تازه‌کار، می‏تواند تم‏های پیشرفته آن را یاد بگیرد. درهرصورت وردپرس CMS موردعلاقه من است.”

  • مارک اتکینسون از Red Giant Design:

وردپرس یک پروژه منبع باز است. پلتفرم وردپرس برای افراد مبتدی، گزینه‏ی بسیار مناسبی می‏باشد و به رشد آن‏ها کمک می‏کند. پلاگین‏ها و تم‏های زیادی دارد و هم‏چنین بی‌نهایت ساده، برای بروز رسانی است. درنتیجه بهترین و کامل‏ترین گزینه برای مبتدیانی که به دنبال طراحی سایت جدید هستند، می‌باشد.”

  • جف کلارک از Codeless Interactive:

“وردپرس، بدون هیچ تردیدی نسبت به سه گزینه دیگر، کاربر پسندتر است. حمایت فوق‌العاده‌ای دارد. اکثر مردم هنوز تحت این تصور غلط می‌باشند که وردپرس همچنان به‌عنوان یک گزینه محدود برای وبلاگ‌هاست؛ اما این‌طور نیست، بسیاری از وب سایت‏های تجارت الکترونیک و هتل‏های بزرگ که ده‏ها هزار نفر بازدیدکننده دارند با استفاده از وردپرس ساخته‌شده‌اند.”

 

تیم حرفه ای گیگ هاستینگ با ارائه خدمات طراحی سایت و سئو و بهینه سازی و به طور کلی فعالیت های حوزه ی وب آماده ی ارائه ی مشاوره و پذیرش سفارش های شما در این زمینه ها می باشد. جهت مشاوره ، برآورد هزینه و ثبت سفارش می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما اقدام نمایید.

No Comments

Post A Comment

کمک نیاز دارید؟